Heilzame krachten in de tunnel van Antwerpen-Centraal

Al jaren verplaats ik me met de trein naar het werk. Eerst naar Vilvoorde, waar ik dan nog eens gebruik maakte van een bus van de Lijn of de IMVB. Vervolgens werkte ik in Kontich waar ik haast van het perron mijn bureau kon binnenstappen en nu spoor ik toch al enkele maanden naar Brussel-Centraal.
Op al die jaren dat ik gebruik maak van het openbaar vervoer zijn er 2 zaken waar ik heb mee leren omgaan: wijzigingen en vertragingen. Gelukkig ben ik een rustig persoon en heb ik me er dan ook bij neergelegd dat ik niets aan deze 2 elementen kan veranderen. Het enige wat ik kan doen is geduldig zijn, rustig ademhalen, het werk verwittigen en vervolgens ….. wachten.
Vanmorgen is er een nieuw verhaal bijgekomen. Nu we weten al langer dat de nmbs en communicatie niet zo hand in hand gaat, maar deze ochtend was het er een straf staaltje van. Ik zal de situatie even in het kort schetsen.

We vertrekken op tijd, rijden langzaam Antwerpen-Centraal uit richting Berchem en vallen dan in de tunnel al schokkend stil. Na een kwartier vertellen ze ons dat er een technische storing is en dat we helaas zullen moeten terugrijden naar Antwerpen-Centraal. Waaraan steeds hetzelfde zinnetje wordt aangeplakt: Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen. Verdenk trouwens de nmbs opleiding ervan dat deze zin op elke pagina in de cursus treinbegeleider te lezen staat. Vlug kijk ik op de RailTime wat de mogelijkheden zijn en vooral hoeveel later ik op het werk zal arriveren. Mijn baas verwittig ik alvast, want op tijd komen is al zeker geen optie meer.

Uiteindelijk rijden we stapvoets door naar de volgende halte, Berchem en dus niet terug naar Antwerpen-Centraal. Daar aangekomen vreesde ik dat de rit ging eindigen en we moesten overstappen….niet dus. Zonder enige communicatie stappen er in Berchem zo’n extra 100 reizigers mee op en zetten we onze reis nietsvermoedend en zonder enige vorm van communicatie verder naar Brussel.

De tunnel van Antwerpen-Centraal heeft dus een heilzame kracht, net als die grot in Lourdes, want daarna reisden we vlot verder naar Brussel alsof er geen vuiltje aan de lucht was.

Geef een reactie

