Rariteitenkabinet: de trein

Men zegt altijd dat rijden met de trein een beetje reizen is, en ja ik kan dit beamen. Ondertussen neem ik al enkele jaren braaf de trein om me te verplaatsen naar mijn werk. Of het nu Vilvoorde, Kontich of Timboektoe is, het blijft een spannende reis. Met soms ergernissen, vertragingen, te weinig zitplaatsen, je kan het zo gek niet bedenken.

Afgelopen week spande tot nu toe de kroon qua rariteiten. Het begon al maandagochtend, ik was blijkbaar in een coupé vol studenten beland die genoten van het leven. Alhoewel! Noem me oud, conservatief of niet breeddenkend, maar wat ik daar zag en hoorde verbaasde me toch wel. Blijkbaar heeft onze schoolgaande middelbare jeugd nood aan joints om de dag door te komen. Deze werden spontaan gerold en doorgegeven aan de medestudenten zodat ze met z’n allen samen konden blowen tijdens de pauzes, want ja hoe kan je anders de sleur van de school doorkomen!

Voor mij mag iedereen doen en laten wat hij/ zij wil, maar ik stond er vooral van versteld dat wat wij vroeger nog ergens stiekem deden, nu op het openbaar vervoer te grabbel wordt gegooid. Straffe kost zo op een zonnige maandag rond 8u!

’s avonds was het al niet veel beter, alhoewel daar vooral de conducteur zwaar in de fout ging. Samen met een collega treinde ik naar Antwerpen vanuit Kontich. Lekker gezellig kletsend komen we aan de halte van Berchem. De trein stopt en lees nu vooral aandachtig verder….de deuren gaan aan de kant van de sporen ipv aan de kant van het perron open!!! Dit had ik nog nooit gezien. Opnieuw stond ik daar met de mond open van verbazing!

Het meest hilarische moment overkwam me later deze week toen een vrouw op de trein, ook in Berchem, serieus stond de sleuren om de deur te openen, aan de verkeerde kant. Wie weet had ze zelfmoordneigingen, maar willen uitstappen aan de kant van het spoor, lijkt met vooral pijnlijk!

Geef een reactie

